Aktuelt

Erstatning for bivirkninger etter vaksine

Publisert 1. mars 2021

De aller fleste vil etter hvert få tilbud om vaksine mot covid-19 (korona).
Vaksiner er en viktig og nødvendig vei ut av pandemien, og det er i samfunnets og den enkeltes interesse at oppslutningen om vaksineringen er stor.
Likevel vil det alltid være en viss risiko for at vaksinasjonen gir uønskede bivirkninger av ulik alvorlighetsgrad.
Norsk Pasientskadeerstatning (NPE) gir erstatning til de som får bivirkninger.

Les mer

Erstatning etter covid-19 (korona) smitte

Publisert 1. mars 2021

En rekke eldre på sykehjem og pasienter ved sykehus har blitt smittet av covid-19 (korona). Mange har blitt alvorlig syke og noen har avgått ved døden. Nå har eldre på sykehjem, pasienter på sykehus og etterlatte ved dødsfall rett på erstatning fra Norsk Pasientskadeerstatning.

Les mer

Nå blir det enklere å bygge tilbygg og terrasser - Endringer i byggesaks­forskriften

Publisert 18. februar 2021

Det har nylig blitt vedtatt endringer i byggesaksforskriften, som gir en utvidet adgang til å gjennomføre tiltak på egen eiendom uten først å måtte søke til kommunen.
Forskriftsendringene trer i kraft 1. mai 2021. Formålet bak forskriftsendringen er at en som eier skal få større frihet til å bygge på egen eiendom, samtidig som kommunene unngår å bruke ressurser på mindre byggesaker.

Les mer

Karriere i Harris Advokatfirma AS

Publisert 22. januar 2021

Mikal Grønhaug Isaksen startet med traineeopphold, har så hatt skriveplass hos oss og nå har vi gleden av å ønske han velkommen som kollega i september.

Les mer

Datatilsynet ilegger overtredelses­gebyr for GDPR-brudd

Publisert 18. januar 2021

Etter at GDPR trådte i kraft i 2018, har Datatilsynet ilagt en rekke virksomheter overtredelsesgebyr for brudd på personvernforordningen. Bergen kommune har mottatt det høyeste overtredelsesgebyret hittil, på kr. 3 millioner som følge av manglende informasjonssikkerhet i systemet Vigilo.
Nedenfor følger noen eksempler på regelbrudd som har resultert i overtredelsesgebyr den senere tid.

Les mer

Personvernnemndas vedtak; ønske om å yte god kundeservice er ikke tilstrekkelig for å kreve at kunders telefonnummer må oppgis

Publisert 13. januar 2021

I et vedtak fra Personvernnemnda datert 7. september 2020 (PVN-2020-09) tydeliggjør nemnda at det ikke er tilstrekkelig grunnlag for et selskap å kreve at kunders telefonnummer oppgis kun fordi selskapet ønsker å yte god kundeservice.
Vedtaket kan være aktuelt for selskaper som krever at kunder må oppgi sitt telefonnummer for å bli kunde og på den måten få tilgang til varer eller tjenester.

Les mer