Dom i Høyesterett gir viktige avklaringer for ideelle helseaktører

Publisert / sist endret: 9. desember 2025

Høyesterett har konkludert med at Oslo kommune hadde rett til å reservere kontrakt om sykehjemsdrift for ideelle aktører. Dommen avklarer handlingsrommet for å prioritere ideelle ved organisering av offentlige velferdstjenester.

Bakgrunn for konkurransen og rettssaken

Oslo kommune gjennomførte konkurranse om drift av inntil 800 sykehjemsplasser høsten 2020, sammen med konkurranse om leie av bygg for sykehjemmene. Samlet kontraktsverdi var estimert til 10 milliarder kroner over en kontraktsperiode på 40 år inkludert opsjoner.

Konkurransen om drift av sykehjemsplassene var reservert for «ideelle organisasjoner». Konkurransen om leieavtalen var åpen, men forutsatte samarbeid med ideell aktør for driften.

Begrunnelsen for å reservere konkurransen var et politisk ønske om å øke samarbeidet med private ideelle aktører og fase ut kommersielle aktører. Etter gjennomført konkurranse tildelte kommunen kontrakt til Det norske Diakonhjemmet, Kirkens bymisjon og Diakonissehuset Lovisenberg.

De private kommersielle aktørene Stendi AS og Norlandia Care Norge AS vant frem i tingretten og lagmannsretten med at konkurransen var uberettiget. Høyesterett har nå omgjort beslutningene og frifunnet kommunen.

Et «betydelig skjønnsrom»

Anskaffelsesforskriften § 30-2a gir hjemmel til å reservere konkurranser om helse- og sosialtjenester til ideelle organisasjoner dersom det «bidrar til å oppnå sosiale mål, fellesskapets beste og budsjettmessig effektivitet».

I dommen går Høyesterett gjennom bakgrunnen for den norske forskriftsbestemmelsen og gjeldende EØS-rettslige føringer. Høyesterett oppsummerer gjennomgangen med at «statene har et betydelig skjønnsrom til å velge hvordan de skal innrette sitt velferdssystem, herunder rett til å velge å benytte frivillige og ideelle aktører til å yte helse- og sosialtjenester.»

Når kan en konkurranse reserveres for ideelle?

Høyesterett presiserer at følgende tre vilkår må være oppfylt for at en konkurranse skal kunne reserveres for ideelle organisasjoner:

  1. Anskaffelsen må gjelde såkalte universelle og solidariske helse- og sosialtjenester. Det vil si at tjenestene må være allment tilgjengelig for dem som har behov, ytes uavhengig av økonomisk evne og inngå i et velferdssystem.
  2. Den ideelle aktøren må ha til formål å tjene allmenne sosiale interesser. Virksomheten må ikke ha formål om økonomisk overskudd, men eventuelt overskudd skal reinvesteres i samsvar med det ideelle formålet til virksomheten.
  3. Det må gjennomføres anbudskonkurranse og konkurransegrunnlaget må sikre at vilkårene for å reservere konkurransen er oppfylt både ved tildeling og gjennomføring

I dommen legger Høyesterett til grunn at de tre organisasjonene som ble tildelt kontrakt ikke har til formål å oppnå økonomisk overskudd til fordel for eiere eller andre som mottar utbytte, og at eventuelt overskudd går tilbake til den ideelle virksomheten.

Vilkåret om budsjettmessig effektivitet var ivaretatt ved at det ble gjennomført reell konkurranse mellom flere ideelle aktører. I tillegg var det stilt vilkår fra kommunen om at kostnadene ikke skulle overstige kostnadene ved å yte tjenestene i egenregi.