Forslag til statsbudsjett 2021. Avgift på produksjon av fisk
9. oktober 2020
Med virkning fra 1. januar 2021 foreslår Regjeringen en avgift på produksjon av laks, ørret og regnbueørret på 40 øre per kilo sløyd fisk.
Produksjonsavgiften pålegges innehavere av tillatelser etter akvakulturloven og vil gjelde oppdrettere med anlegg i norsk territorialfarvann, og altså ikke villfisk.
Akvakulturloven gjelder imidlertid kun produksjon og anlegg ment for akvakultur i sjøen. Den gjelder ikke installasjoner og anlegg for akvakultur på land. Oppdrettsanlegg på land blir altså ikke berørt av den foreslåtte avgiften. Den nye avgiften vil med dette kunne stimulere til utflytting samt til at oppdrettsanleggene legges på land.
Avgiften foreslås som en særavgift hvor inntektene tilfaller statskassen. Særavgiftssystemet er basert på egenfastsetting fra de avgiftspliktige slik at den avgiftspliktige selv må kvalitetssikre avgiftsgrunnlaget og innbetale skyldig avgift.
Regjeringen vil i budsjettet for 2022 komme med forslag til hvordan inntektene fra produksjonsavgiften skal bevilges til Havbruksfondet, som igjen skal sørge for utbetalinger til havbrukskommunene og fylkeskommunene. Avgiften anslås å gi et merproveny på om lag 500 mill. kroner i 2021.

Senioradvokat

Advokat (H) / partner
Aktuelt
-
Erstatning etter vaksinasjon – Avklaring fra Høyesterett
-
Valg av ansatte styremedlemmer
-
Revisjon av erstatningsoppgjør etter personskade – husk å avtale avtalesensur!
-
Frode Risnes går av med pensjon etter 26 år i Harris
-
Høyesterett opphevet dommen mot Rambøll – brudd på kontraktsforpliktelser gir ikke grunnlag for erstatning utenfor kontrakt
-
Harris styrker laget – ønsker Bjarte Røyrvik velkommen som ny partner
-
Høyesterettsdom ❘ Nye Jordal Amfi – Spørsmål om endringer og forsinkelsesrenter etter utførelse av totalentreprise (NS 8407)
-
Vi gratulerer Anders Våge med advokatbevilling!
-
Når må man beregne moms av tjenestekjøp fra utenlandsk leverandør?
Kompetanse
-
Bedrift
- Arbeidsrett
- Bærekraft
- Bedrifts- og industrikontrakter
- Compliance
- Eiendomsmegling
- Eiendomstransaksjoner
- Eiendomsutvikling
- Ekspropriasjon
- Entreprise
- Erstatningsrett
- Familie, arv og skifte
- Forsikringsrett
- Forvaltningsrett
- Havbruk
- Immaterialrett
- Insolvens og restrukturering
- Konkurranserett, statsstøtte og EØS
- Næringseiendom
- Offentlige anskaffelser
- Personvern
- Plan- og bygningsrett
- Proptech
- Prosess og tvisteløsning
- Selskapsrett
- Skatt- og avgiftsrett
- Transaksjoner
-
Eiendom
- Bærekraft
- Eiendomsmegling
- Eiendomstransaksjoner
- Eiendomsutvikling
- Ekspropriasjon
- Entreprise
- Fast eiendom
- Håndverkertjenester
- Jordskifte
- Miljø- og energirett
- Næringseiendom
- Plan- og bygningsrett
- Proptech
- Prosess og tvisteløsning
- Skatt- og avgiftsrett
- Tingsrett
- Tomtefeste
- Transaksjoner
- Tvist etter kjøp/salg av eiendom
-
Privat
- Arbeidsrett
- Barnevern
- Eiendomsmegling
- Ekspropriasjon
- Erstatningsrett
- Familie, arv og skifte
- Fast eiendom
- Forsikringsrett
- Forvaltningsrett
- Håndverkertjenester
- Immaterialrett
- Personskade
- Plan- og bygningsrett
- Prosess og tvisteløsning
- Skatt- og avgiftsrett
- Tingsrett
- Tomtefeste
- Tvist etter kjøp/salg av eiendom