Endringer i konsesjonsloven – priskontrollen begrenses
20. februar 2016
Stortinget behandlet den 16.02.2016 regjeringens endringsforslag knyttet til gjeldende konsesjonslovgivning. Med virkning fra 23.02.2016 skal en unnlate å foreta priskontroll for bebygde, konsesjonspliktige landbrukseiendommer hvor kjøpesummen er under kr 3,5 millioner.
Etter gjeldende konsesjonslovgivning skal alle bebygde, konsesjonspliktige landbrukseiendommer til priskontroll hos landbruksforvaltningen dersom kjøpesummen overstiger kr 2,5 millioner. Resultatet av slik priskontroll kan bli at avtalt kjøpesum nedjusteres.
Stortinget behandlet den 16.02.2016 regjeringens endringsforslag knyttet til gjeldende konsesjonslovgivning. Med virkning fra 23.02.2016 skal en unnlate å foreta priskontroll for bebygde, konsesjonspliktige landbrukseiendommer hvor kjøpesummen er under kr 3,5 millioner.
Oppjusteringen gjelder i alle saker hvor det ikke per 23.02.2016 er truffet vedtak i første instans, se rundskriv M-2/2016 («Endring i Rundskriv M-2/2012»).
Endringen innebærer på landsbasis at 20 % færre eiendomsoverdragelser vil underlegges priskontroll.
I Hordaland og Sogn og Fjordane vil imidlertid endringen ha svært stor betydning. Det er forventet at hele 80 % av gårdsbrukene i Hordaland vil unntas priskontroll, og ca. 60 % av gårdsbrukene i Sogn og Fjordane.
Det er sannsynlig at endringen medfører at det vil omsettes flere landbrukseiendommer enn før, ettersom det nå er mulig å oppnå høyere pris for eiendommen.
Stortinget har for øvrig bedt Regjeringen om å foreslå lovendringer, for å heve arealgrensene for konsesjonsplikt fra 25 til 35 dekar fulldyrket eller overflatedyrket jord. Regjeringen er blant annet også bedt om å utforme forslag til oppheving av konsesjonsplikt for rene skogseiendommer. Det er imidlertid ikke avklart når disse endringsforslagene kan forventes å foreligge.
Ta kontakt med en Harris sine advokater dersom du er interessert i å vite hvordan endringen berører din rettsposisjon.
Advokat (H) / partner
Advokat (H) / seniorpartner
Aktuelt
-
Endringer i skatte- og avgiftspolitikken for 2025
-
Statsbudsjettet 2025: Ny skatteplikt for utenlandske selskaper på norsk sokkel og satsing på havbruk til havs
-
Forslag til ny arealdel til kommuneplanen – Askøy
-
Frokostmøte: Konflikthåndtering – styring med regler og relasjoner
-
Oppstartsmidler sikret for ny E16 og jernbane mellom Arna og Stanghelle: Hva betyr dette for deg som grunneier?
-
Frokostmøte: Nytt fra juss og praksis om plan- og bygningsrett
-
Stolt samarbeidspartner og draktsponsor for Os Håndball
-
Harris søker COO – Bli med og utvikle Vestlandets største advokatfirma!
-
Næringens rolle i ny kommuneplan
Kompetanse
-
Bedrift
- Arbeidsrett
- Bærekraft
- Bedrifts- og industrikontrakter
- Compliance
- Eiendomsmegling
- Eiendomstransaksjoner
- Eiendomsutvikling
- Ekspropriasjon
- Entreprise
- Familie, arv og skifte
- Forvaltningsrett
- Havbruk
- Immaterialrett
- Insolvens og restrukturering
- Konkurranserett, statsstøtte og EØS
- Næringseiendom
- Offentlige anskaffelser
- Personvern
- Plan- og bygningsrett
- Proptech
- Prosess og tvisteløsning
- Selskapsrett
- Skatt- og avgiftsrett
- Transaksjoner
-
Eiendom
- Bærekraft
- Eiendomsmegling
- Eiendomstransaksjoner
- Eiendomsutvikling
- Ekspropriasjon
- Entreprise
- Fast eiendom
- Håndverkertjenester
- Jordskifte
- Miljø- og energirett
- Næringseiendom
- Plan- og bygningsrett
- Proptech
- Prosess og tvisteløsning
- Skatt- og avgiftsrett
- Tingsrett
- Tomtefeste
- Transaksjoner
- Tvist etter kjøp/salg av eiendom